Oscar 2010 – partea 1

Pentru ca ne aflam la o aruncatura de bat de decembrie, luna traditionala a anuntarii nominalizatilor la Golden Globe, ce prefateaza Oscarurile, iar netul a inceput sa geama deja sub tortura predictiilor privitoare la ce-cine-cum-cat „goes to…” am zis sa fac o scurta rememorare a filmelor susceptibile de a fi nominalizate.

Oscarul 2010 se va remarca printr-o mult mai larga arie a eligibilitatii: daca pana in 2009 erau numai cate 5 finalisti, Academia s-a hotarat sa revina la sistemul de acum 20 de ani cand erau 10 nominalizati. Boarea innoirii atinge si categoria desenelor animate care vor beneficia si ele de 5 nominalizari in loc de 3 ca pana acum. In paralel, organizatorii Globurilor au anuntat si ei ca in acest an vor fi 5 nominalizari pentru Cel mai bun film in loc de 3 ca pana acum.

Voi incepe cu desenele animate – intrucat acolo deja au fost anuntate nominalizarile (unde-a fost posibil am pus si link-uri spre filmulete/trailere). Mai intai scurtmetrajele:

The Cat Piano (The People’s Republic of Animation)
French Roast (Pumpkin Factory/Bibo Films)
Granny O’Grimm’s Sleeping Beauty (Brown Bag Films)
The Kinematograph (Platige Image)
La dama y la muerte (Kandor Graphics şi Green Moon)
Logorama (Autour de Minuit)
A Matter of Loaf and Death (Aardman Animations Ltd.)
Partly Cloudy (Pixar Animation Studios)
Runaway (National Film Board of Canada)
Variété (il Luster Productions)

Eu pariez ca Partly Cloudy va intra in finala de 5 si cred ca va si castiga ;))

Desene de lung metraj: pentru nominalizarile la Cel mai bun film de animaţie se bat anul acesta 20 de productii :

9Pro: Fantastic film, inovator, original cu o animatie si decoruri superbe. Personaje interesante si neliniare. Destinat mai ales parintilor, dar si micutii au partea lor (cam gore pe alocuri).
Contra: Finalul cam nereusit, destul de comun precum si excesul explicativ-conclusiv din partea de final: probabil s-au grabit sa-l termine pentru ca are potential de cursa lunga.

A Christmas Carol – Pro si Contra: A „tzanshpea” reluare a lui Dickens, cu Jim Carrey in rolul lui Scrooge. Animatie la cel mai inalt nivel.
A Town Called Panic
Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel Cui i-a placut prima parte probabil ca o sa-i placa si asta. Eu i-am zis pas! Habar n-am de ce-au inscris-o la Oscar ;))
Astro Boy
HMmmm! Nope!

Battle for Terra
Bum-bum si pac-pac spatial. Nici o sansa!

Cloudy With a Chance of Meatballs Dragutel… haios pe-alocuri. Face misto cu tupeu de multe blockbustere calamitoase ;)) Cam tezist -ecologic (ceea ce nu-i neaparat un lucru rau per se ;)) Are cateva scene antologice – vezi scena cu budinca ;))))))
Coraline : transpunerea animata a cartii lui Gaiman. Dark, foarte dark… in stilul Corpse bride, dar cu mai putin umor. Majoritatea parintilor chestionati n-au agreat filmul ;)) Mie mi-a placut pe ansamblu desi m-a dus cu gandul la anumite jocuri video de tipul adventure ;)) Prevad si o varianta gameristica in viitorul f apropiat😉

Ice Age: Dawn of the Dinosaurs – Cum n-am gustat intreaga serie, nici nr. 3 nu m-a dat pe spate. Acelasi umor vag scrasnit, destul de comun. Animatie OK, dar fara originalitate si putine clipe de prospetime. Dar… multi sunt fani so

Mary and Max : De vazut neaparat! Alaturi de Up si 9 deschide noi directii in animatia moderna ;)) Sensibil, profund, uman.
Monsters vs. Aliens : Eh! mediu la toate nivelurile.

Planet 51 : Inca n-am vazut ;((, dar din imagini… nu prea are sanse
Ponyo : Miyazaki+Disney. Dragut, sensibil, dar fara forta lui Spirited Away ;((

The Dolphin – Story of a Dreamer : Comun si fara pretentii deosebite decat din partea producatorilor.
The Fantastic Mr. Fox: O sa revin cu parerea despre el – e pus la descarcat ;))
The Missing Lynx : Nu l-am bifat inca ;((

The Princess and the Frog: inca nu ;((
The Secret of Kells : nici pe asta
Tinker Bell and the Lost Treasure : n-o sa aiba nicio sansa

Up : Inca nu l-ati vazut? Mars imediat la cinema! Si vorbim dupa! Exceptional film! Probabil ca va matura pe jos cu toate celelalte si nu-l vad castigand numai un premiu ;))

Din ele le-am vazut pe: Up, Ponyo, 9, Cloudy With a Chance of Meatballs, Mary and Max, Coraline, A Christmas Carol, Ice Age 3, The Fantastic Mr. Fox. Pentru nominalizari mizez pe cele ingrosate ;)) Desi e posibil ca in cazul nominalizarii certe a lui Up sa fie lasat deoparte Ponyo ca apartinand aceleiasi companii ;((( Si sa se prefere Cloudy sau Mr.Fox.

19 thoughts on “Oscar 2010 – partea 1

  1. Te urmaresc, sa stii ca nu scapi ieftin. Am citit ce ai scris si pe ce ai pariat si eu tin minte tot, si voi vedea daca ai dreptate.
    Pana una alta, cred ca-mi va placea cartea de care spuneai. O gasesc la librarie? Care este autorul? Este si film?
    Crezi ca m-ai citit deja, stii ce prefer eu? Si ma tragi de urechi ca pe un catel eventual pisoi…

    Ha, ha, ha…

    • Da, o gasesti. Acum tocmai a aprut a 2-a editie. E aparuta la editura Tritonic si iti recomand s-o iei la Gaudeamus ca o sa ai si reducere la ea ;)) Autoarea e Audrey Niffenegger, iar traducatoarea (prietena mea Ona Frantz)a facut o treaba foarte buna ;))
      Mai multe despre carte: aici:

  2. Ajung la Gaudeamus sigur. Iti multumesc. Dar tu faci promovare? Uite, merg pe mana ta si o cumpar sigur, ca sa o citesc si apoi iti spun daca „ma tine sau nu ma tine” cum zicea Caragiale, acolo pe loc’ cu ea in mana, sa o citesc ultrarapid.

    • o sa te tina ;)) e foarte … narativa ;)) Imaginea la care poate fi rezumata este: doi indragostiti asezati in leagane vecine si care se misca in sensuri diferite (e o imagine a autoarei).

  3. Si nu se intalnesc pe undeva, merg tinandu-se de mana pe drumuri paralele? ca mine cu inca unul?
    Hm, daca zici tu… Bine, daca nu-mi place n-o sa arunc cu rosii in blocgul tau, ca a cam trecut sezonul, si nici cu oua spre poza ta, acolo sus, de unde ne privesti intr-o rana, pentru ca-s cam scumpe si este nevoie de ele pentru sarbatori.
    cu drag,

    • Pai se intalnesc: cand trec unul pe langa celalalt ;)) Sa nu te-astepti la o capodopera a literaturii, ci la ceva dragut si placut. Finalul e previzibil si personal mi-am dat seama de deznodamant de pe la pagina 50, dar asta nu m-a impiedicat s-o citesc cu placere.

  4. 9, incepe binisor, dar nu stiu de ce, mi s-a parut destul de scurt..si am ramas cu impresia…aaaa, e gata?! potential era…nevalorificat pina la capat .

    Mary and Max, mi-a sarit pe undeva in ochi si a „poposit” si la mine. Asteapta cuminte zilele de vizionare:D

    Coraline, inca nu l-am vazut, dar cred ca o sa fie preety weak fata de ce ma astept eu.

    DIn toata lista aia garantez si eu pentru UP. A fost o surpriza placuta. NU ma asteptam sa fie un film asa „serios”.😀

    Si la The Fantastic Mr. Fox am inteles ca scriitorul dupa care se face ecranizarea e trecut in nefiinta si sotia a fost cea care a colaborat cu echipa de animatie. Mi s-au parut interesante cele cateva scene oferite in cadrul reportajului respectiv.

    • Si Coraline e sub posibilitatile ei – ca si 9, dar e fff interesanta. De, se simte mana lui Gaiman. Abia astept sa citesc Graveyard Book, desi – ca si Caroline – se adreseaza middle-grade readers ;)) Oricum amandoua – teoretic – se adreseaza copiilor (cica!), deci nu sunt hardcore ;))

  5. Coraline e ingrozitor. Am avut eu cosmaruri doua zile, fetita mea a fost ingrozita, i-am tinut mana la ochi jumate de film. Nu inteleg rostul artei facute in dusmanie, de amorul artei. Nu-mi plac sofisticarelile care se-mpauneaza cu inovatie. Sa fim alambicati e destul de usor. Mai greu e sa transmitem o stare, o emotie pura si simpla, sa creem, sa recreem cu mijloacele artei miracolele vietii.

    • Ti-am spus sa nu te duci cu Ilona la film si ti-am spus si ca n-o sa-ti placa. Asta nu inseamna ca la baza lui nu stau niste idei foarte frumoase si profund umane: familie, iubire, viata. Si Arghezi si Beaudelaire si Verlaine si Poe si atatia altii au fost incomozi in gandire si exprimare artistica, dar asta nu i-a facut mai facut mai mici decat cei care au adoptat alt tip de estetica.

  6. Mie mi-a placut foarte mult „The Nightmare Before Christmas” si „Corpse Bride”. Si animatiile se potrivesc cu modalitatea de abordare din Coraline pentru ca, din cate observ, regizorul este acelasi si difera doar scriitorii. Si mai observ ca Tim Burton a lucrat si la recentul 9. Cred ca la scenariu.

    Revenind, stiam ca Graveyard e YA (young adult ) si presupun ca e mai cheesy, ca sa zic asa, desi subiectul in sine e cat se poate de serios.

  7. Da, v-am vazut si la targul trecut din iunie, parca. Dar nu eram un mare cunoscator al fandomului asa ca nu am stiut ce si cum🙂 Din pacate s-a nimerit foarte aiurea pentru mine cu Gaudeamusul. Si nu prea am cum sa ajung. Doar daca ma teleportez😀

    Daca era cu vreo 3 saptamani mai in urma nu aveam „agenda” asa de incarcata🙂

    Si oricum la targuri veneam pentru socializare ca de cumparaturi nu prea ma „spargeam” eu. Totusi s-a compensat de fiecare data cu ce carti mi-au mai dat prietenii si cunostintele cadou😀 Cine stie, poate cu o alta ocazie😉

    • Da, parca si eu imi amintesc vag ;)) vor mai fi si alte targuri. Oricum sper sa nu lipsesti de la Bookfestul de anul viitor unde o sa relansam cartea motocentaurilor revazuta si – sa speram – adaugita. ;))

  8. In vara am fost la o prezentare a filmului „A Christmas Carol”, au organizat un tren promotional care a circulat prin America. Inauntru erau vagoane intregi cu peretii plini de monitoare si explicau cum s-a facut animatia, pe fatza lui Scrooge erau zeci de puncte insemnate cu cerc si care se miscau. Iar la filmuletul promotional sonorul era dat ata de tare incat copii stateau cu mainile la urechi si groaza in suflete.

Lasă un răspuns

