JUSTITIAR LA VARSTA A TREIA

Eram prin anii de liceu cand am reusit sa vad JUSTITIARUL/Death Wish cu Charles Bronson. A fost una din acele nopti cu video tipice anilor ’80 in care am vazut intreaga serie de patru filme (evident ca numai primul merita urmarit ;))

Tema justitiarului modern – paznic, judecator si calau – a facut cariera de-atunci desi era un loc comun in peisajul filmelor western sau cu super-eroi (va amintes numai TAXIDRIVER-ul lui Scorsese). Un suflu de aer proaspat a venit odata cu UNFORGIVEN-ul lui Clint Eastwood care miza pe reactivarea durului cumintit. Acelasi Eastwood revenea anul trecut asupra motivului justitiarului batran in GRAN TORINO unde un veteran al razboiului din Vietnam incapatanat si neinteles de familie isi transfera afectiunea asupra unei familii de emigranti asiatici inainte de se transforma in DIRTY HARRY pentru a-I proteja. ;))

In aceeasi linie este britanicul HARRY BROWN avandu-l in rolul titular pe sir Michael Caine. Am fost dintotdeauna un admirator al lui Caine: indiferent de stilul sau subiectul abordat, comedie sau drama, pastreaza acel aer old school si naturaletea actorului dupa care se muleaza filmul si intreaga distributie. Daca filmul lui Eastwood marsa pe relatiile de familie si re-descoperirea umanului dincolo de polarizarile sociale, Daniel Barber vrea sa dea in HARRY BROWN o replica filmelor gen HOOLIGANS/GREENSTREET ce ofera o tenta ideologizanta violentelor de cartier. HARRY BROWN e un film ce putea fi filmat foarte bine si in Bucuresti sau in Paris. Subiectul e actual si se poate regasi in realitatea oricarui mare oras european, american sau asiatic. Disolutia reglementarilor legale si disciplina civica sunt inlocuite de cifre in statisticile oficiale fara nicio acoperire in cazuistica reala.

Dar oare singura rezolvare este cea din strada? Cu un batranel agitand pistolul pentru impunerea Legii Talionului?

6 thoughts on “JUSTITIAR LA VARSTA A TREIA

  1. nu sunt fan al filmelor centrate exagerat pe ideea de justitie; desi cam in fiece productie, lupta bine- rau e prezenta , unele abunda in scene ” pac-pac , zmeule in sabii sau lupta corp la corp sa fie ? „;
    ca „necritic” de fime ce sunt, imi permit ase un pic, sa critic🙂
    nu cred in „the end-uri” in care binele triumfa ( adica il bate pe rau cu 2-0 ); astfel de povesti par prea desprinse ( din pacate) de viata reala; balanta justitiei ( aia oarba) face rar, scor egal ;
    din acelasi motiv ( stiu ca nu e subiectul postarii tale, dar se iarta, nu ? 🙂 ) nu m-a impresionat nici the hurt locker ( ma rog, aici ideea justitiarului e mai voalata, dar prefer sa fiu scutita de „binele” asta tipic american) ; faptul ca a luat la puncte avatarul, imi dovedeste , inca o data ca , razbunarea unei femei poate fi crunta🙂🙂
    ca sa revin, desi la nivel ideatic, singura rezolvare nu e cea din strada, faptele cotidiene ( nu neaparat urmarind stirile de la ora 5 ) dovedesc ca din pacate progresul tehnologic nu e direct proportional cu capacitatea de a rezolva diplomatic problemele; de intors si celalalt obraz, nici nu poate fi vorba🙂

    P.S. nu sunt o cinefila adevarata; il ador pe anthoni hopkins, savurez comediile ( chiar si alea macabre) si povestile care-mi pun mintea, chiar si dramatic la contributie🙂
    deci, cele de mai sus, sunt foooarte subiective🙂

    • Buna lotusule! Filmele de care-am scris chiar nu sunt centrate exagerat pe ideea de justitie ;)) Statistic vorbind si conform teoriei haosului si a catastrofelor Haosul, recte raul, e ala care triumfa in lumea reala. Poate si d-aia ne plac asa de tare filmele cu hepiend ;)) Iar critica admira peliculele cu – vorba lui frate-meu – happy end trist😉 La partea subiectiva m-ai pierdut, dar cu haz ;))

  2. hi, hi , am recitit ce am scris si singura chestie obiectiva e cea cu hazul🙂
    treaba cu statistica e foarte reala ; am invatat la scoala🙂
    ne zicea acolo un prof ca deprsivii sunt cei mai autentici oameni ptr ca cica sunt singurii care vad viata asa cum este; noi restul, ne imbatam cu baloane roz de vise/ vata de zahar si filme cu hepiend🙂
    sper ca data viitoare cand voi posta, sa fiu mai aproape de subiect🙂🙂🙂

  3. banuiam eu ca ai haz🙂🙂
    altfel nu-mi insiram toate ” distinsele ” idei🙂
    e drept, uneori ma incordez mai tare decat e cazul; si e risc de avalansa cu petale, hi, hi 🙂
    faina momeala cu intrebarea ta, imi bataie degetele pe tastatura si asa m-as lansa in niscaiva speculatii🙂🙂

    si acu serios: cand avem bun simt, cel mai bun raspuns ni-l putem da doar noi insine🙂
    restul, sunt palavre🙂

    cred ca iar am scris paralel, cu subiectul🙂
    mea culpa🙂

Lasă un răspuns

